Twilight-åsikter

Jag bläddrade lite i kp och såg en artikel om en 11-årig tjej som var läsgalen eller vad man ska säga :) Det var ett utdrag där hon skrev om "Om jag kunde drömma" såhär stod det:

"Om jag kunde drömma är skriven av Stephenie Meyer.
Den handlar om Isabella (Bella) Swan. Hon flyttar till sin pappa, som bor i den lilla regniga staden Forks. Där träffar hon den gåtfulle Edward Cullen. Han och hans fyra syskon är alla väldigt mystiska, och de är alla snygga som fotomodeller. Bella upptäcker att Edward verkar ha andra underliga krafter. Han är onaturligt stark och onaturligt snabb. Så småningom inser Bella att Edward är en vampyr, och det är inte allt. Bella upptäcker att hon är förälskad i honom. Och han är förälskad i henne.
Jag tyckte faktiskt inte att Om jag kunde drömma var så bra. Jag tyckte illa om könsrollerna i den. Det faktum att lilla, bräckliga svaga hon hela tiden hamnar i fara och måste bli räddad av stora, starka han störde mig. Jag tycker bättre om böcker som
Den mörka materian och Carole Wilkinsons drakväktartrilogi, där huvudpersonerna är tuffa tjejer som kan ta hand om sig själva. Dessutom kunde Bellas pappa inte laga mat. När hon flyttar till honom tar hon över matlagningen, eftersom han inte kan det.
Sedan är det så att Bella vet att Edward kan vara farlig för henne, men han är så underbar och hon älskar honom så mycket att hon inte kan avstå från honom. Umgås man med någon och inser att denna person kan vara farlig för en ska man lämna den personen.
En annan sak jag ogillar är språket. Edward säger nästan aldrig någonting. Han skrockar. Jag tycker inte att det passar för sjuttonåringar att skrocka. Inte hela tiden i alla fall.
Jag tycker att idén är bra. Det är en bra idé med den omöjliga kärleken mellan en vampyr och en människa. Det är en spännnande bok, och det tyckte jag om."

Jag tycker faktiskt att hon har heelt fel! Så jag gick in på bloggen och kommenterade, såhär skrev jag:



Jag såg dina åsikter i Kamratposten, och jag fullkomligt älskar Twilight-serien! Alla tycker olika, och jag inte så säker på att du riktigt förstått några viktiga detaljer i boken:

Könsrollerna:
Han är ju en vampyr, och alla vampyrer är starka och så, och när hon är med honom hamnar hon i otrolig fara. Som sagt; Han är vampyr och då är det såklart att det är han som räddar henne? Det skulle vara konstigt om människan räddade vampyren...

Maten:
Jag förstår inte riktigt varför du inte gillar det? Hennes pappa är värdelös på att laga mat, så hon tar över, är det konstigt?

Edward är farlig för henne:
Hon vet dethär redan från början, óch han tar upp det gång på gång, men hon älskar honom för mycket för att lämna honom.

En 17-åring skrockar inte:
Han är inte sjutton år! Han är fryst vid sjutton år för alltid! Han har levt i 110 år! 17-åringen han beter sig som bland folk är en anlagt fasad! Och vadå "Han säger nästan aldrig någonting."? Han pratar ju visst? Haha, jag förstår inte vad du menar egentligen..."

Vad tycker ni? Håller ni med mig? Helt emot mig? Håller med flickan? =)



Just nu sitter jag och ska göra lite på mitt So-prov, så det blir inge mer bloggning ikväll! Ha det bra"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0